MSNI

The MSNI project – Mobile Semantic Navigation and Information

The participants of this MSNI network project include the three renounded research institutes (Fraunhofer Institute, FOKUS and Fachhochschule Potsdam) together with four regional (Berlin-Brandenburg) companies.

Over the next two years they will research and develop the concept of mobile semantic navigation and information under the framework of the “Potential Development Initiative” and be funded by the federal ministry of education and research.

Idea (Concept)

Under the framework of this MSNI project, innovative concepts for a situational and located based, information and image processing, navigation and information presentation, will be developed and tested.

Herewith regional companies from the Berlin-Brandenburg area would be supported in their research and development activities in the field of intelligent and semantic technologies and in their development of new content applications for the mobile market.

Target

The prototype developed at the end of this two year period of research and development will provide a first impression of what is technically possible:

Current aerial photographs, interactiv 3D views and off-road compatible routing components will combined with an interface (screen design) optimised for mobile devices (smart-phones).

Furthermore additional content provided by companies in the Berlin-Brandenburg region will be successivly added via an open interface and be made avaiable to the users tailored to their specific interests and lifestyles. This regional based model enables a reliable quality control. In contrast to many other search engines, no outdated, irrelevant or even incorrect information will be transmitted to the mobile devices (smart-phones)

For more informations please look at www.m-s-n-i.de

Aim (Target) IVB

Under the framework of this MSNI project we an engeneering and surveying company (Dipl.-Ing. Uwe Krause) are responsible for the work package pertaining to the “Realisation of a barrier free off street routing engine for locally based services”.

This working package will develop and provide integrated functionality in route determination pertaining to private vehicle traffic (on road) and pedestrian traffic (off road). During this phase of the project the (off road) component will be concentrated on a limited project relevant test area.

This working package provides an important back up (base) for “Situation Recognition”.

The aim is to develop a specific routing algorithm which is then transformed into an appropriate rout for the other MSNI partners.

The first cruical input would come from the user, they would key-in their specific route wishes by means of the user interface.

To ensure the technicallities of the routing, a functional meta sensitive edge node model has to be established.

Furthermore the desired routing methods should include additional requirements and conditions such as means of transportation (walking, cycling, skating, segway, horse carriage etc), personal interests (galleries, culture, nature, sports, etc.) and aspects pertaining to “bareer free” movement (pushchairs, wheelchairs etc.).

The resulting routing request is then trasmitted as a georeferenced route polygon which includes a time forcast at each route post.

Arbeitsbeschreibung IVB

Gesamtvorhabenbeschreibung MSNI

Arbeitspaket 4: Onroad/Offroad-Routing

Dieses Arbeitspaket entwickelt integrierte Funktionalitäten zur Berechnung von Routen für den (motorisierten) Individualverkehr (Onroad) als auch im Fußwegebereich (Offroad) und stellt diese bereit. Der Offroad-Bereich konzentriert sich dabei auf ein eingeschränktes, für das Projekt relevantes Testgebiet. Dieses Arbeitspaket stellt damit einen wichtigen Stützpfeiler zur Situationserkennung zur Verfügung. Ziel ist es, einen speziellen Routingalgorithmus zu entwickeln, welcher den übrigen MSNI-Partnern eine entsprechende Route übergibt. Der erste entscheidende Input kommt dabei vom User. Er teilt über das Userinterface seine Wunschbedingungen bezüglich der Route mit.

Um das Routing technisch zu gewährleisten, muss zuerst mittels der vorhandenen Geodaten ein metadatensensitives, funktionales „Kanten-Knoten-Modell“ abgeleitet werden. Das angestrebte Routingverfahren soll zusätzliche Bedingungen und Anforderungen wie die Wahl der Fortbewegung (zu Fuß, per Rad, Skater, segway, Pferd, Kutsche…) und persönliche Interessen (Galerien, Kultur, Natur, Sport usw.) berücksichtigen und Aspekte wie die Barrierefreiheit (Kinderwagen, Rollstuhl, usw.) integrieren.

Anwendernutzen

MSNI-Pressemitteilung

Das Berlin-Brandenburger Forschungsprojekt MSNI – Mobile Semantische Navigation und Information – plant die Entwicklung einer integrativen, regional verankerten Anwendung, mit der Touristen ihre gesamte Reise – von der Planung (Pre-Trip) über die Orientierung vor Ort (On-Trip) bis zum kompletten Reisetagebuch (Post-Trip) – auch mit mobilen Endgeräten managen können. Das Projekt möchte den Beweis antreten, dass im Zeitalter von Google, Amazon, Apple und Facebook regionale, kooperative Geschäftsmodelle auch im sogenannten mTourismus – im Markt mobiler Lösungen für den Tourismus – tragfähig sind.

Quelle: http://www.m-s-n-i.de/media/de/MSNI_Presseinformation_10_09_2012.pdf

MSNI-Gesamtvorhabenbeschreibung

Mit MSNI soll ein intelligentes, semantisch agierendes Integrationswerkzeug für die situationsbasierte Vermittlung und Verbreitung von qualitätsgesicherten, regionalen Informationen auf mobilen Endgeräten bereitgestellt werden.

Die Implementierung von neuartigen Situationalisierungskonzepten soll eine Internationalisierung der angebotenen Anwendungen und Dienste durch die Bereitstellung kulturell sensitiver Benutzungsschnittstellen ermöglichen.

Dies eröffnet vielversprechende Vermarktungspotentiale im Tourismussektor und erhöht die Exportchancen der entwickelten Applikationen signifikant.